Klikněte pro nastavení vyššího kontrastu zobrazení Klikněte pro nastavení velikosti textu

Postupy při řešení nouzových a havarijních situací

Zveřejněno: 28.7.2023

Aktualizováno 1.1.2018
Pracovní postupy zaměstnanců pečovatelské služby při řešení případných, nouzových a havarijních situací, které by mohly nastat při výkonu pečovatelské služby.
 Jde o situace, které nastanou najednou, a nedá se jim zcela zabránit. Je potřeba udělat všechno pro to, aby když k nim dojde, byly alespoň správně a rychle řešeny. Je tedy nutné se připravit na ty havarijní, nouzové a rizikové situace, které úzce souvisejí s běžným životem uživatele a prací našich zaměstnanců.

Pracovníci organizace jsou při nástupu proškoleni v platných předpisech – bezpečnost práce, požární ochrana, standardy … tak, aby byli schopni pracovat a řešit i nouzové a havarijní situace. Organizace má uzavřené pojištění pro krytí případných škod a personál organizace se průběžně dále vzdělává a školí.

Možné nouzové a havarijní situace při poskytování pečovatelské služby a postup při jejich řešení

Uživatel neotvírá v čase dohodnutého úkonu
•    Pracovník se snaží v této chvíli zjistit co nejvíce informací o tom, kde by uživatel mohl být, osloví sousedy, kontaktní osobu, ošetřujícího lékaře apod.
•    Pracovník rozhodne, zda se může jednat o uživatele, u kterého předpokládáme nebo nepředpokládáme ohrožení zdraví.

NEPŘEDPOKLÁDÁME OHROŽENÍ ZDRAVÍ UŽIVATELE:
•    Pracovník se pokusí kontaktovat uživatele o hodinu až dvě později a pokud je již uživatel doma, pracovník jej poučí o dodržování dohodnutých pravidel.
•    Jestliže uživatel není při opakované návštěvě doma, pracovník předá informaci kontaktní osobě o tom, že v dohodnutý termín uživatele nezastihl, že nepředpokládáme ohrožení zdraví ani života, a že je vhodné, aby se kontaktní osoba co nejdříve s uživatelem spojila, a požádáme ji o vyrozumění, jak situace dopadla.
•    Jestliže měl pracovník domluvenou schůzku s uživatelem (toto se dá jednoznačně zjistit z individuálního plánování), poté uživatel je povinen náklady spojené s neposkytnutou službou poskytovateli uhradit.

        PŘEDPOKLÁDÁME OHROŽENÍ ZDRAVÍ UŽIVATELE:
•    Nezjištěn důvod neotevírání uživatele, existuje riziko ohrožení života.
•    Nepodaří-li se uživatele nikde dohledat vedoucí PS (ředitel DPS) volá Policii ČR a seznámí jí se skutečností, že uživatel v dohodnutý termín nebyl doma, a že existuje riziko ohrožení jeho života.

Náhlé zhoršení zdravotního stavu uživatele
•    Pracovník se snaží v této chvíli zjistit co nejvíce o rizicích spojených se zdravotním stavem uživatele a učiní představu o závažnosti zdravotního stavu uživatele.

              JE OHROŽEN ŽIVOT UŽIVATELE:
•    Pracovník informuje uživatele o svém rozhodnutí přivolat RZS (vysvětlí důvody).
•    Pokud uživatel s přivoláním RZS nesouhlasí, a pracovník se domnívá, že přivolání RZS je nezbytné, protože může být ohrožen život nebo zdraví uživatele, pracovník RZS zavolá a toto rozhodnutí uživateli opět oznámí.
           „Hodnota lidského života je nad hodnotou případného porušení práv uživatele“
•    Pracovník poskytuje podporu uživateli a vyčká příjezdu RZS a řídí se jejich pokyny.

            NENÍ OHROŽEN ŽIVOT UŽIVATELE:
•    Pracovník může dojednat následnou podporu uživatele – dojednáním dalších služeb.
•    Pracovník zajistí následnou kontrolu zdravotního stavu

Zvládnutí problematického chování uživatele služby. Agresivní, opilý, zdrogovaný uživatel – hrozí fyzické napadení pracovníka
•    Pracovník se snaží situaci řešit komunikací vedoucí ke zklidnění uživatele.
•    Upozorní uživatele na skutečnost, že pokud bude jeho chování nadále agresivní, přivolá pracovník na pomoc Policii ČR.

        JE-LI CHOVÁNÍ UŽIVATELE NADÁLE AGRESIVNÍ
•    Pracovník odchází z bytu a službu neprovede. Dojde-li k napadení pracovníka, z důvodu jeho bezpečí pracovník zavolá Policii ČR a vyčká příjezdu Policie mimo byt uživatele.
•    Vedoucí PS navštíví uživatele den poté, za doprovodu ředitele DPS, uživatele upozorní na dodržování pravidel pro poskytování služby a zdůrazní, že pokud by se situace měla opakovat, dojde k okamžité výpovědi smlouvy o poskytování pečovatelské služby z důvodu nedodržování pravidel.

Požár
•    Pracovník vyhodnotí situaci a dle možností se pokusí o likvidaci požáru a evakuaci uživatele z ohroženého bytu (domu).
•    Pracovník zavolá Hasičský záchranný sbor (č. telefonu 150).

Uživatel neotvírá a po odemčení bytu náhradním klíčem uživatel není doma
•    Pracovník byt uzamkne.
•    Nelze-li uživatele (majitele bytu) vyrozumět, nechá pracovník na dveřích bytu zřetelnou ceduli, že pečovatelská služba, z důvodu obav o zdraví a život uživatele, použila náhradní klíč k otevření bytu. Na ceduli napíše i telefonní číslo vedoucí PS.
•    Jestliže měl pracovník domluvenou schůzku s uživatelem (toto se dá jednoznačně zjistit z individuálního plánování), poté uživatel je povinen náklady spojené s neposkytnutou službou poskytovateli uhradit.

Uživatel neotvírá a po odemčení bytu složkami záchranného systému není doma
•    Pracovník se řídí pokyny Policie ČR.
•    Uživatel si je vědom, že tento postup může znamenat násilné vniknutí záchranných složek do bytu s případnou škodou na bytovém zařízení a je proto v jeho zájmu ohlašovat změny svého telefonního čísla a čísla kontaktní osoby a oznámit pečovatelce nebo telefonicky v kanceláři vedoucí PS, nepřítomnost v době domluvené návštěvy.

Havárie vodovodního řadu
•    Pracovník se uživatele doptá, kde je hlavní uzávěr vody v bytě (domě) a tento uzavře, pokud je vody tolik, že na její likvidaci nestačí, zavolá na pomoc Hasičský záchranný sbor (č. telefonu 150) 

Výpadek elektrické energie
•    Pravděpodobně se jedná pouze o výpadek bytových jističů, které se pracovník snaží „nahodit“, před čímž se snaží zjistit, co výpadek zapříčinilo a tento spotřebič odpojit od elektrické sítě.
   
Je cítit unikající plyn
•    Pracovník zajistí větrání bytu (domu) – otevření oken a dveří dokořán.
•    Provede šetření, zda se jedná o únik plynu z propanbutanové lahve nebo o unikající plyn z centrálního rozvodu.
•    Pracovník vyhodnotí situaci a pokusí se evakuovat uživatele z ohroženého bytu (domu).
•    Pokud se jedná o únik plynu z propanbutanové lahve, přesvědčí se, zda jsou řádně dotaženy kohouty vedoucí k hořákům a případně uzavře hlavní ventil na lahvi.
•    Jedná-li se o únik plynu z centrálního rozvodu, pracovník uzavře hlavní přívod plynu do bytu (domu) a případně zavolá na Plynárny – oddělení poruch -  tel.:1239, kde nahlásí a přesně popíše místo a zjištěný rozsah poškození.

Uživatel vyhrožuje sebevraždou
•    Pracovník se snaží situaci řešit komunikací vedoucí ke zklidnění uživatele.
•    Upozorní uživatele na skutečnost, že pokud bude nadále vyhrožovat    sebepoškozováním, že přivolá RZS, protože hrozí ohrožení života nebo zdraví uživatele.
•    Pokud uživatel s přivoláním RZS nesouhlasí a pracovník se domnívá, že přivolání RZS je nezbytné, protože může být ohrožen život nebo zdraví uživatele, pracovník RZS zavolá a toto rozhodnutí uživateli opět oznámí.

Krádež, ze které je obviněn pracovník
•    Pracovník uživateli oznámí, že přivolá Policii.
•    Pracovník zavolá Policii a nadále se řídí jejími pokyny.
•    Pokud si Policie vyžádá při řešení pomoc i ostatních pracovníků, každý oslovený pracovník je povinen s Policií spolupracovat.

Infekční onemocnění uživatele
•    Vedoucí PS vstoupí v jednání s ošetřujícím lékařem ohledně závažnosti onemocnění – možnosti šíření – přenosu – zajištění bezpečnosti pro personál.
•    Nadále se řídí postup dle nařízení lékaře.
•    Pracovníci mají povinnost používat osobní ochranné pomůcky – jednorázové rukavice, desinfekční mýdla, jednorázové ručníky, roušky.

Ztráta klíčů od bytu uživatele, kterou zavinil pracovník
•    Pracovník, při zjištění ztráty, je povinen okamžitě událost nahlásit vedoucí pečovatelské služby.
•    Společně informují majitele bytu o ztracených klíčích a jestliže si uživatel přeje vyměnit zámek, neprodleně toto pracovník zajistí. Veškeré náklady na výměnu zámku hradí pracovník, který situaci zavinil.

Poškození majetku
•    Jestliže by došlo k poškození majetku organizace uživatelem, bude se po tomto uživateli náhrada vymáhat občansko-právní cestou.
•    V případě poškození majetku uživatele, zaviněným pečovatelkou, musí škodu uhradit pečovatelka.

Kontaktní telefonní čísla:
Hasiči                                               150        
Policie ČR                                        158
Rychlá záchranná služba              155
Integrovaný záchranný systém   112
Městská Policie                       461 723 806, 731 411 421
Vedoucí pečovatelské služby  461 753 122, 730 892 031

Zvládání řešit krizové situace je mimo jiné náplní celoživotního vzdělávání všech pracovníků DPS „Penzion“ Polička.

Informace k Pečovatelské službě DPS podává:
vedoucí pečovatelské služby Irena Smolková, DiS.

Související dokumenty:
Mapka působnosti pečovatelské služby
Terénní pečovatelské služby DPS
Ambulantní pečovatelská služba
Ceník pečovatelské služby
Popis realizace sociální služby
Poslání, cíle a zásady
Vnitřní pravidla pro poskytování pečovatelské služby – provozní řád
Zázemí pečovatelské služby a materiálně technické vybavení
Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Dům s pečovatelskou službou *Penzion* Polička

DPS Polička