Klikněte pro nastavení vyššího kontrastu zobrazení Klikněte pro nastavení velikosti textu

Vnitřní pravidla pro poskytování pečovatelské služby - provozní řád

Zveřejněno: 28.7.2023

Aktualizováno 1. 9. 2023

Pečovatelská služba – (dále jen PS) se poskytuje na základě Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a vyhlášky MPSV č. 505/2006Sb. v platném znění, která upřesňuje rozsah služeb a výši úhrad.

PS – je poskytována na základě uzavřené smlouvy o poskytování sociální služby mezi uživatelem a poskytovatelem. Konkrétní rozsah a průběh služby je sjednáván s uživatelem individuálně, dle jeho přání a potřeb a dle možností poskytovatele.
 
Žádost o poskytování PS – se podává u vedoucí pečovatelské služby – sociální pracovnice, která v domácnosti zájemce o službu provede sociální šetření, jehož cílem je posouzení nepříznivé sociální situace zájemce, posouzení individuálních přání a potřeb zájemce, a dojednání rozsahu požadované a potřebné péče, jenž je v souladu s platnými ustanoveními zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
 
Doba a místo poskytování pečovatelské služby
Terénní služba – (poskytuje se v domácnosti uživatele, v případě poskytování doprovodů – na veřejném prostranství): PONDĚLÍ–NEDĚLE od 7:00 hod. do 20:00 hodin.
Ambulantní služba - (uživatel do zařízení dochází nebo je dovážen – prádelna a bezbariérové koupelny poskytovatele): PO – ČT od 7:30 hod. do 16:30 hod. a v PÁ od 7:30 hod. do 15:00 hodin. 
       
Čas poskytnutí jednotlivých úkonů je dán individuálním plánem péče a čas poskytnutí úkonu
(začátek poskytování péče) se může lišit v rozmezí ± 15 minut. V případě mimořádných situací (onemocnění pečovatelky, havárie vozidla PS) může poskytovatel jednostranně změnit čas poskytnutí péče po dobu trvání mimořádné situace.

Individuální plán péče a jeho hodnocení
Aby poskytovatel zajistili, že uživatel bude se službou spokojen a abychom mohli respektovat jeho individuální přání a potřeby, sestavujeme s každým uživatelem jeho individuální plán péče. Tento plán obsahuje dohodnutý cíl spolupráce, který má služba naplňovat, a jsou v něm zaznamenány požadavky uživatele na průběh péče.
Individuální plán péče obsahuje především tyto údaje: popis nepříznivé sociální situace uživatele, přání a očekávání od služby, dojednaný cíl spolupráce, dojednaný plán péče = (poskytované úkony a jejich podrobnější specifikaci, četnost, dobu, místo a průběh poskytovaní pečovatelské služby), důležité skutečnosti (rizika), na které uživatel poskytovatele upozorňuje (zdravotní stav uživatele, bytové podmínky, zvířata v domácnosti uživatele ……)
a hodnocení dosavadního průběhu služby.
Povinností poskytovatele služby je, mimo jiné, i plánovat průběh poskytování služby podle osobních cílů, potřeb a schopností osob, kterým poskytují sociální služby, vést písemné individuální záznamy o průběhu poskytování sociální služby a hodnotit průběh poskytování sociální služby za účasti těchto osob, je-li to možné s ohledem na jejich zdravotní stav a druh poskytované sociální služby, nebo za účasti jejich zákonných zástupců nebo opatrovníků
a zapisovat hodnocení a jeho výstupy do písemných individuálních záznamů.
Povinností uživatele služby je spolupracovat s poskytovatelem při plánování a hodnocení průběhu služby.
K hodnocení průběhu služby dochází společně s uživatelem po zavedení pečovatelské služby a sestavení prvotního individuálního plánu po 3 měsících a nadále pravidelně každých ½ roku, nebo po každé dohodnuté změně rozsahu a četnosti poskytovaných služeb.
Za plánování průběhu služby a jeho hodnocení odpovídá sociální pracovník.

Klíčový pracovník
Každý uživatel služeb má svého tzv. „Klíčového pracovníka“, který převážně uživateli zabezpečuje provedení požadovaných úkonů, spolupracuje s uživatelem při dotváření individuálního plánu péče a ve spolupráci s uživatelem dbá na dodržování plánu. Klíčový pracovník také po dohodě s uživatelem navrhuje případnou změnu plánu péče s ohledem na stanovené cíle spolupráce, potřeby, schopnosti, zdravotní stav uživatele a možnosti poskytovatele. Klíčového pracovníka uživateli přidělí vedoucí pečovatelské služby. Pokud má uživatel zájem o stanovení konkrétního zaměstnance pečovatelské služby, jako klíčového pracovníka, je mu, nebrání-li tomu provozní důvody, vyhověno. Po zavedení služby vede klíčový pracovník spisovou dokumentaci uživatele. Uživatel může v průběhu služby požádat vedoucí, po vysvětlení důvodů, o změnu klíčového pracovníka, vedoucí PS posoudí opodstatněnost požadované změny a učiní rozhodnutí.

Úhrada úkonů, jejich účtování a výběr úhrad
Úhrada za úkony pečovatelské služby je stanovena v ceníku pečovatelské služby, který je schválen Radou města Poličky – příloha č. 2, standardu kvality č. 1- Poskytované úkony a ceník pečovatelské služby DPS „Penzion“ Polička. Úhrada je stanovena v souladu s vyhláškou MPSV č. 505/2006 Sb., v platném znění. Úhrada za úkony (účtované v hodinové sazbě) se rovná součtu skutečně spotřebovaného času zajištěním úkonu a času nezbytně nutného k zajištění úkonu.

Čas – doba nezbytně nutná k zajištění úkonu – může se jednat například o: přípravu věcí potřebných k hygieně, napouštění vany a úklid koupelny, sepsání nákupu pečovatelkou, čas strávený pochůzkou či nákupem apod. – úhrada je účtována z částky za zajišťovaný úkon.

Pečovatelka zaznamenává veškeré provedené úkony do výkazu o poskytnuté službě. Koncem kalendářního měsíce výkaz předloží uživateli k odsouhlasení rozsahu provedených úkonů v daném období, a k podpisu. Výkaz má pečovatelka u sebe na denní místnosti nebo na přání uživatele a po dohodě s ním může výkaz nechat v jeho bytě, pro možnost intenzivnější kontroly vykazované péče ze strany uživatele.

Výběr úhrad, výše úhrad a způsob jejich placení – uživatel uhradí úkony pečovatelské služby čerpané v předchozím měsíci hotově, na základě písemného vyúčtování předloženého poskytovatelem. Doklad s vyúčtováním poskytnutých služeb vystavuje vedoucí PS. Úhradu platí uživatel jednorázově po ukončení účtovaného měsíce, v termínu od 6. dne do 20. dne následujícího měsíce. Výběr úhrad (placených hotově) je vždy od 6. dne v měsíci, a to od 8:00 do 15:00 hodin. Připadne-li tento den na víkend nebo svátek, provádí se výběr následující pracovní den po 6. dnu v měsíci. Další dny se vybírají úhrady pouze od 8:00 hod. do 9:00 hodin. Výběr úhrad provádí vedoucí PS nebo pověřený pracovník. Úhradu je též možné provést na základě zaslané faktury bezhotovostně – převodem na účet poskytovatele po předchozí domluvě ohledně zasílání faktury. Výši úhrad dále řeší odstavec číslo V. smlouvy o poskytování pečovatelských služeb. Vybranou hotovost od uživatele, pověřená pečovatelka ihned odevzdá vedoucí PS nebo účetnímu.
Vykazování poskytnuté péče – pečovatelka provedené úkony zaznamenává do Výkazu o poskytnuté pečovatelské službě, který na konci měsíce předává uživateli k podpisu a tím i odsouhlasení poskytnutých úkonů. Pečovatelka se s uživatelem může též dohodnout, že výkaz bude uživatel podepisovat vždy po provedení úkonu. Výkaz slouží jako podklad pro vyúčtování a jeho podpisem uživatel stvrzuje, že byl úkon proveden a že byl proveden v dostatečné kvalitě. Pokud poskytování úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí, nejméně však na každých započatých 5 min. Minimálně účtovaná hmotnost prádla je 1 kg a následně pak každých započatých 0,5 kg suchého, čistého prádla. V případě požadavku uživatele na zajištění úkonu, jehož poskytování trvá déle než 90 min. (jedná se zejména o úkony v rámci činnosti „Zajištění chodu domácnosti“), je možné, že za účelem zajištění péče bude úkon provádět více pečovatelek současně.
Zajišťuje-li jeden úkon více pečovatelek současně, je spotřebovaný čas při vyúčtování násoben počtem pečovatelek zajišťujících úkon. Uživateli naopak nelze účtovat péči dvojmo v případě, že zdravotní stav uživatele vyžaduje pro výkon péče přítomnost 2 pečovatelek (např. uživatel je těžký a jeden pracovník manipulaci nezvládne; psychické onemocnění uživatele se sklony k agresivitě), vychází se přitom z toho, že poskytovatel musí chránit před možnými riziky jak uživatele, tak také své pracovníky a přítomnost pouze jedné pečovatelky by byla riziková a zároveň by jeden pracovník sám úkon nezvládl vykonat.  Další upřesňující pravidla pro účtování úkonů jsou popsána v odstavci „Poskytované úkony“. Pomoc při osobní hygieně, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, pomoc při použití WC, pomoc při pohybu ve vnitřním prostoru a pomoc při oblékání a svlékaní poskytována uživatelům těžkým, se zajišťuje více pracovníky současně z důvodu bezpečnosti uživatele i pracovníků, ale účtovaná doba se nenásobí počtem pracovníků zajišťujících úkon.
Konkrétní popis a rozbor úkonů, včetně pracovních postupů a dalších specifik je možné, na požádání, předložit k seznámení. Jedná se o dokument – Rozbor úkonů a pracovní postupy pečovatelské služby DPS „Penzion“ Polička, stanovený v souladu se standardem kvality č. 1.

Poskytované úkony

Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
•    Pomoc a podpora při podávání jídla a pití – ohřátí stravy, příprava jídla na talíř, nakrájení na sousta, namletí stravy, příprava a nalití nápoje, pomoc s přímou konzumací – podáním jídla a pití příborem, lžící, přendání jídla z jídlonosiče na talíř, dochucení podle požadavků uživatele. 
•    Pomoc při svlékání a oblékání včetně speciálních pomůcek – pomoc s výběrem vhodného oblečení a jeho vrstvení, nachystání oblečení a obuvi, oblékání a svlékání oděvu a obuvi, přidržení oděvu při oblékání, zapínání, rozepínání knoflíků, háčků a zipů, obouvání, zapínání a zavazování obuvi, zouvání, nasazování a upínání protéz, kýlního pásu, ortopedických pomůcek, úklid oblečení a obuvi do skříně, případně do prádelního koše. 
•    Pomoc při prostorové orientaci – pomoc při pohybu uživatele po bytě nebo domě formou přímého doprovodu (uživatel se pracovníka drží) nebo nepřímého doprovodu (pracovník pokyny provází uživatele), komunikace s uživatelem napomáhající prostorové orientaci, vizuální kontrola psychického a tělesného stavu uživatele.
•    Pomoc při prostorové orientaci, pomoc při dodržování denního režimu – pomoc při dodržování denního režimu, připomenutí pravidelné aplikace léčiv, které uživatel má předepsané ošetřujícím lékařem, připomenutí dodržování pitného režimu, provedení jednoduché aplikace mastí a kapek – vždy se dodržuje předepsané dávkování, určené lékařem, a manipulace s prostředky se provádí dle návodu uvedeného výrobcem.  Připomenutí – pečovatelka se podívá, jestli si uživatel vzal předpřipravené léky z dávkovače nebo zda dostatečně pije, případně uživateli připomene užití léků nebo dodržování pitného režimu – napití se. Léky do dávkovače pečovatelka nepřipravuje.
•    Pomoc při přesunu na lůžko, vozík – kontrola funkčnosti a zabrzdění vozíku, podpora a pomoc v průběhu přesunu, pomoc při zvedání, přidržení při přesedání na lůžko či vozík, pomoc s ulehnutím a přikrytím uživatele, přistavení a uklizení vozíku.  U těžce imobilních uživatelů úkon provádí dvě pečovatelky (případně vypomáhá člen rodiny), vykazovaný čas se nenásobí počtem pečovatelek zajišťujících úkon. Pro poskytnutí úkonu musí být vytvořeny vhodné podmínky – (zvedací zařízení, elektricky polohovatelné lůžko, hrazdička na lůžku….), nejsou-li zabezpečeny podmínky pro bezpečnou manipulaci s těžce imobilním uživatelem, pracovnice může odmítnout úkon provést. Postel uživatele musí být přístupná ze tří stran a musí být minimálně 50 cm vysoká.

Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
•    Pomoc při osobní hygieně – umytí a osušení obličeje a rukou, zubní hygiena, péče o zubní protézu, učesání vlasů, výměna inkontinentních pomůcek.
•    Koupel/sprchování – pomoc se svlékáním, použití zvedacího zařízení, napuštění vany, puštění vody, pomoc při vstupu/výstupu do/z vany nebo sprchy, celková koupel včetně mytí vlasů, omytí těla, omytí intimních partií provádí uživatel sám, pokud toho není schopen, pomáhá pečovatelka, dohled nad uživatelem při provádění osobní hygieny, vypuštění vany, osušení těla, namazání pleťovými přípravky, pomoc s oblékáním, pro těžce imobilní uživatele zajištění koupele na lůžku.
•    Stydí-li se uživatel vysvléknout před pracovníkem, pracovník nabídne uživateli, že si může na sobě ponechat spodní prádlo, potřebuje-li se uživatel převléknout do prádla koupacího, pracovník se otočí, intimní partie si uživatel myje a osušuje sám, uživateli může s koupáním pomáhat jeho rodinný příslušník, který uživatele dobře zná, s touto možností je i uživatel seznámen při podpisu smlouvy, v pravidlech pro poskytování PS.
•    Koupel v koupelně poskytovatele – zahrnuje pro účtování úkonu i čas nutný pro úklid a dezinfekci koupelny. Uživatel si na koupání nosí vlastní hygienické potřeby – (mýdlo, šampón, žínku, ručník) a čisté osobní prádlo, do kterého se po koupeli obleče. Minimálně účtovaná doba pomoci s osobní hygienou v koupelně poskytovatele je 30 minut.
•    Koupel v domácnosti uživatele – lze provádět pouze tam, kde lze zajistit bezpečné prostředí pro provedení úkonu, a to pro uživatele i pro pracovníky.
•    Pomoc při osobní hygieně poskytována uživatelům imobilním, se zajišťuje více pracovníky současně, ale účtovaná doba se nenásobí počtem pracovníků zajišťujících tento úkon.
•    Pomoc při základní péči o vlasy a nehty – úkony se provádí pouze v rozmezí základní péče – umytí, opláchnutí, vysušení a učesání vlasů; čištění, stříhání a zapilování nehtů na rukou se provádí v domácnosti uživatele; stříhání a zapilování nehtů na nohou a očištění tvrdé kůže na chodidlech se provádí pouze v koupelně poskytovatele. Pomůcky k zajištění úkonu v domácnosti, musí mít uživatel své. Péče o nehty a chodidla, provádění v koupelně poskytovatele, se provádí nůžkami a pomůckami poskytovatele. Úkon nezahrnuje kadeřnické služby, manikúru ani pedikúru. Pracovnice dle svého uvážení, na základě zdravotního stavu uživatele, rozhodne o rozsahu a způsobu provedení úkonu péče o nehty a chodidla. U uživatelů s onemocněním cukrovkou a u uživatelů, kteří užívají léky na ředění krve, provádíme pouze stříhání nehtů. Ošetření kuřích ok a zarostlých nehtů neprovádíme, toto patří do péče lékaře. Poskytuje-li  se úkon v koupelně poskytovatele, je provedení péče o nehty a chodidla minimálně účtováno v trvání  90 minut. 
•    Pomoc při použití WC – pomoc při svlečení kalhot a prádla, odstranění pleny nebo plenkových kalhot, podržení uživatele při usedání na mísu nebo toaletní křeslo, otření a omytí po toaletě, pomoc při vstávání z WC, vložení pleny nebo plenkových kalhot, oblečení prádla a kalhot, vyhození použitých inkontinentních pomůcek.

Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
•    Zajištění stravy – STRAVNÉ – obědy (polévka, hlavní jídlo, případně salát, kompot, pečivo, ovoce apod.) jsou uvařeny v kuchyni DPS. Dietní obědy jsou vařeny v kuchyni Poličské nemocnice, zajišťujeme dovoz diet č. 4 – šetřící – s omezením tuku a č. 9 – diabetická strava. Spotřeba jídla je v den výdeje do 14.00 hodin. Veškeré připomínky ke kvalitě obědů přijímají a zpracovávají vedoucí kuchyně DPS nebo kuchyně Poličské nemocnice.
•    Dovoz obědu – pečovatelky rozvážejí stravu od 11:00 hod. do 13:00 hod. v třídílných, nerezových jídlonosičích, uložených v termo obalech, které zajišťují hygienu a teplotu stravy. Každý uživatel dostane, na základě sepsané smlouvy, zapůjčené dva jídlonosiče a dva termo obaly, tyto jsou označeny jeho jménem a uživatel je povinen odevzdávat pečovatelce zpět nádoby prázdné a čisté. Pečovatelka předává uživateli oběd osobně, nesmí oběd ponechat položený např. u vchodových dveří. Protože dovoz obědu je součástí činností sociální péče – pečovatelské služby, osobní kontakt uživatele a pečovatelky je při předání obědu nezbytný a je provázán i se sociálním kontaktem, při němž uživatel může pečovatelce sdělit své aktuální potřeby, které nadále pečovatelka řeší. Lidem, kteří nepotřebují službu sociální péče, neposkytujeme dovoz obědu. Na vyslovené přání uživatele, v době jeho mimořádné nepřítomnosti doma (v době dovážky) a po dohodě s pečovatelkou, je možné na dobu nezbytně nutnou dohodnout jinou možnost předávání obědu, např.: ponechání u sousedů, vložení jídlonosiče do připravené skříňky apod.
•    Pečovatelky rozvážející stravu sepisují s každým novým uživatelem smlouvu o zapůjčení nerezového jídlonosiče a termo obalu. Při prvním dovozu obědů je předán seznam alergenů, jejichž číslování je označeno na jídelním lístku. Výběr obědů ze dvou jídel – v úterý předá pečovatelka jídelní lístek na následující týden, zde si uživatel označí požadovanou variantu
•    (1 nebo 2) obědů na konkrétní dny v týdnu. Nepožaduje-li uživatel na některý den oběd, na jídelním lístku tento den přeškrtne, aby bylo zřejmé, že si oběd nezapomněl označit. Následující den – ve středu, pečovatelka vyplněné jídelní lístky od uživatelů vybere. Odhlašování a přihlašování obědů – uživatel může odhlásit a přihlásit obědy vždy jeden pracovní den předem nejpozději do 13:00 hod. u vedoucí PS, na recepci v DPS nebo přímo u pečovatelky, která mu oběd donáší. Uživatel, který je neplánovaně umístěn mimo domov (hospitalizován v nemocnici) a má na tento den oběd přihlášen, musí oběd i dovoz za tento den zaplatit, i když oběd osobně nepřevezme. Na následující den, pokud nenastane změna, je automaticky odhlášen do doby, než se sám opět přihlásí. Neodebraný oběd se pečovatelka snaží předat kontaktní osobě, kterou uvedl uživatel při sjednávání pečovatelské služby.
•    Pokud uživatel neodebírá obědy z jakýchkoli důvodů déle jak 5 pracovních dnů a zůstal u něho zapůjčený jídlonosič a termo obal, je pečovatelka povinna neprodleně po uživateli požadovat navrácení jídlonosiče – více „Smlouvu o zapůjčení nerezového jídlonosiče a termo obalu“. Výběr úhrad za obědy a dovoz oběda do domácnosti – provádí pečovatelka vždy šestý a sedmý pracovní den po ukončení kalendářního měsíce zpětně, v době rozvozu a předávání obědu, uživateli předává doklad s vyúčtováním. Po přijmutí hotovosti ve výši uvedené na dokladu, pečovatelka doklad podepíše a doplní datum, kdy hotovost převzala. Uživatel zase svým podpisem na společný výkaz, který mu pečovatelka předloží, odsouhlasí správnost účtované částky.
•    Donáška obědů – donášku obědů poskytujeme pouze v budově DPS „Penzion“ Polička, probíhá v časovém rozmezí 11:30 hod – 12:30 hod. Každý uživatel má své popsané jídlonosiče, které umyté a čisté odevzdá pečovatelce v době předávání obědu. Objednávání a výběr jídel probíhá stejně, jako při dovozu obědu.
•    Každý dovoz nebo donáška obědu jsou účtovány samostatně, i když je tento úkon zajišťován uživatelům žijícím ve společné domácnosti anebo si uživatel bere více obědů v jeden den.
•    Pomoc při přípravě jídla a pití – uživatel si připravuje jídlo a pití sám ve vlastní domácnosti z vlastních surovin, pečovatelka asistuje a vypomáhá při činnostech souvisejících s úkonem, které uživatel sám nezvládá, a dohlíží na bezpečné provedení úkonu.
•    Příprava a podání jídla a pití – pečovatelka sama chystá a vaří jídlo a nápoje ze surovin uživatele v jeho domácnosti, servíruje jídlo a nápoje uživateli, případně uživateli jídlo podává.

Zajištění chodu domácnosti
•    Úklid běžný – vysávání, utírání prachu, stírání podlahy, zametání, vyklepání předložek, mytí nádobí, utření a úklid nádobí, setření pracovní desky a dvířek kuchyňské linky, urovnání věcí, umytí dřezu, úklid nakoupených potravin, mytí sociálního zařízení – WC, vynesení, umytí a desinfekci nádoby při použití toaletního křesla, mytí umyvadel, vany, sprchového koutu, mytí obkladů v těsné blízkosti umyvadel, sporáku a vodovodních baterií, příprava prádla do prádelny, úklid prádla do skříně, vynesení odpadků, desinfekce odpadkového koše, výměna sáčků v koši, úklid okolo kamen, rozestlání nebo ustlání lůžka, převlečení ložního prádla, zalévání květin - práce spojené s udržováním domácnosti. Pečovatelky nezajišťují čištění odtokových odpadů, nepracují s louhem – hydroxidem sodným.
•    Údržba domácích spotřebičů – mytí sporáku, vařiče, mikrovlnné trouby, varné konvice, pračky, odmrazování a mytí ledničky, mrazáku, čištění vysavače, výměna sáčků ve vysavači, mytí kuchyňského robotu apod. Pečovatelky nejsou oprávněny opravovat spotřebiče.
•    Úklid velký – činnosti, které služba provádí – sundání a věšení záclon a závěsů, mytí a leštění nábytku a dveří, mytí dveří, radiátorů, stírání prachu, ometání pavučin, umytí osvětlovacích těles, úklid ve skříních, kuchyňské lince, spíži, omytí dekoračních předmětů, osprchování nebo přesazení květin, omytí obkladů v kuchyni a na soc. zařízení.
•    Činnosti, s jejichž zajištění služba pomáhá – úklid po malování, mytí oken, odklízení sněhu, úklid před domem a úklid společných prostor domu.
•    Úklidy se provádí vlastním vysavačem uživatele a uživatel je povinen zabezpečit jeho bezpečný provoz. Úklid se provádí vždy vlastními úklidovými prostředky uživatele.   
•    Uživatel je povinen, k řádnému provádění pečovatelských úkonů, opatřit odpovídající technické vybavení, např.: vysavač, smeták a rýžák na holi, mop, hadr, dostatečné množství úklidových, čistících a desinfekčních prostředků apod. a zajistit pro výkon služby bezpečné a důstojné prostředí a podmínky – viz vysvětlivky níže.
•    Velký úklid provádíme pouze u uživatelů, kteří aktivně využívají i další úkony péče, požaduje-li zájemce o službu/uživatel provádění pouze velkých úklidů, je mu v rámci sociálního poradenství předán kontakt na komerční úklidovou firmu, případně je mu poskytnuta pomoc s kontaktováním této firmy – tímto je službou zajištěna pomoc při zajištění velkého úklidu.
•    Donáška vody – nanošení vody do zásoby z vodovodního zdroje vzdáleného maximálně 200 metrů, používají se výhradně čisté nádoby uživatele o obsahu maximálně 10 litrů. Donášeno je nezbytné množství vody pro pokrytí vaření, opláchnutí nádobí, provedení základní hygieny a splachování WC.
•    Topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva – rozdělání ohně v kamnech, přiložení do kamen a zajištění kamen. Přípravou topiva se rozumí donesení uhlí a dříví do bytu uživatele, (nikoli skládání uhlí a štípání dřeva), vynesení popela, nanošení zásob uhlí a dříví na celý den nebo víkend.  Při topení v kamnech musí být pečovatelka řádně seznámena s jejich obsluhou. Používané nádoby na donášku topiva musí být bezpečné a přiměřeně velké – do nosnosti 10 kg.
•    Údržba topných zařízení – základní čištění kamen včetně vynášky popela, nikoli čištění komínů apod.
•    Nákupy – nákup denní, nákup, jehož položky nepřesáhnou 10 kg. Pečovatelka nakupuje zboží z obdržených finančních prostředků uživatele, nesmí provádět platbu kartou. Uživatel je povinen mít před nákupem připraven písemný soupis věcí, které si přeje nakoupit. Soupis nakupovaných věcí a finanční hotovost na nákup může uživatel předat i v rámci předchozí návštěvy pečovatelky. Pečovatelka si od uživatele převezme finanční hotovost a seznam požadovaného nákupu (případně uživateli pomůže seznam sepsat – v případě potřeby pomůže uživateli posoudit potřebnost různých potravin a dalšího zboží). Přepočítá si hotovost, vše řádně zapíše do notýsku k tomuto účelu určeném a nechá si výši finanční částky podepsat od uživatele. Pečovatelka odejde do obchodu (pekařství, drogerie, ovoce, zelenina, potraviny a pod…) S nákupem převezme při placení u pokladny i stvrzenku o výši ceny za nakoupené zboží. Po nákupu pečovatelka nákup vyúčtuje (všechny nakoupené položky doloží účtenkou) a vrátí zbytek finančních prostředků uživateli, správnost vyúčtování si v notýsku opět nechá potvrdit – podepsat uživatelem. Pečovatelka si peníze na nákup vyzvedne v den provedení nákupu (případně maximálně 1 kalendářní den před nákupem), vyúčtování a vrácení peněz a doložení účtenek provede pečovatelka vždy v den zajištění nákupu.
•    Pochůzky – vyzvednutí léků v lékárně, receptů na léky u lékaře nebo prodejně zdravotních potřeb, platby na poště a v bankách, vyřizování záležitostí uživatele na úřadech, platby v peněžních ústavech, donáška prádla z nebo do prádelny poskytovatele, úkony spojené se zajištěním stravy (dietního obědu) z kuchyně Poličské nemocnice - (dobíjení čipů), vynášení odpadků apod. Pečovatelka nesmí provádět výběr hotovosti z bankomatu bez osobní přítomnosti uživatele. Pečovatelka není oprávněna znát PIN kód k platební kartě uživatele, uživatel musí zadávat PIN kód sám. Při manipulaci s finančními prostředky uživatele, pečovatelka postupuje stejně, jako v odstavci nákupy.
•    Velký nákup, ošacení, vybavení domácnosti – nákup nad rozsah běžného denního nákupu – týdenní nákup, nákup balení mléka, nákup základního i drobného ošacení po zjištění velikosti, vkusu, barvy, nákup základního vybavení domácnosti, nákup přesahující 10 kg. Pro velký nákup platí stejná pravidla, pro jeho zajištění, jako pro běžný nákup.
•    Praní a žehlení osobního a ložního prádla v prádelně poskytovatele – v ceně za 1 kg jsou již zahrnuty prací prostředky, žehlení nebo mandlování případně drobné opravy (přišití knoflíku, poutka na kabát, zašití malé díry, do tohoto úkonu nespadá zašívání ponožek, výměna zdrhovadla a jiné náročnější opravy). Prádlo jednotlivých uživatelů se pere samostatně.  Za prádlo silně znečištěné se považuje takové prádlo, které vyžaduje opakované praní, s čímž souvisí i zvýšené náklady na praní a toto prádlo, se po dohodě s uživatelem, vypere dvakrát a počítá se i dvojnásobek skutečné účtované hmotnosti prádla. Prádlo musí být při předání a převzetí řádně zabaleno v přepravním obalu, který je vlastnictvím uživatele, a to z důvodu, aby nedošlo během donášky k poškození nebo rozsypání prádla a případné i záměně s prádlem jiného uživatele. Minimálně účtovaná hmotnost prádla je 1 kg a následně pak každých započatých 0,5 kg suchého, čistého prádla. Lhůta od převzetí do předání čistého prádla uživateli je nejvíce 5 pracovních dnů. Minimální hmotnost praní jednoho druhu prádla je 1 kg.
•    Praní a žehlení osobního a ložního prádla v domácnosti uživatele – za použití zařízení, přístrojů a pracích prostředků uživatele. Úkon zahrnuje roztřídění prádla, vložení do pračky, pověšení prádla, sběr suchého prádla, žehlení, skládání prádla. Pokud uživatel požaduje praní prádla v jeho domácnosti je úkon rozúčtován na jednotlivé kroky, které jsou účtovány jako úkon „běžný úklid“ v časové sazbě. Pokud poskytovatel prádlo dováží do prádelny, platí se za odvoz a dovoz každé dávky jednotlivě a účtovaná úhrada je za skutečně spotřebovaný čas k zajištění úkonu pochůzky.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
•    Doprovod – k lékaři, na poštu, na úřad, do koupelny poskytovatele na koupání, na denní kulturní, zájmové, vzdělávací nebo pracovní aktivity, na nákupy, do provozoven veřejných služeb, podobně. U částečně imobilních uživatelů lze k zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (při poskytování doprovodu pečovatelky), využít dopravy vozidlem poskytovatele, které je k přepravě těchto osob patřičně uzpůsobeno. Požaduje-li uživatel pouze dovoz autem, bez doprovodu pečovatelky, je odkázán na TAXI službu.
•    Je-li doprovod zajišťován za použití vozidla poskytovatele, je minimálně účtovaný čas na zajištění úkonu 30 minut za jednu cestu. Doprovod s využitím auta uživatele neposkytujeme. Doprovod zajišťujeme ve městě Poličce a v odůvodněných případech, dovolují-li to provozní možnosti poskytovatele, může být uživateli poskytnut doprovod mimo Poličku. Úkon, jehož předpokládaná doba zajištění je delší než 1 hodina, může být z kapacitních důvodů odmítnut.
Uživatel je povinen se na zajištění péče spolupodílet dle svých schopností a možností.

Fakultativní úkony
Zapůjčení kompenzační pomůcky – invalidní vozík, chodítko, toaletní křeslo, nástavce na WC, elektricky polohovatelné lůžko včetně antidekubitní matrace, a případně další pomůcky dle nabídky poskytovatele.
Základní poradenství – (v součinnosti se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách). Poskytuje se v pracovní dny od 7:00 hod do 15:00 hod.  Jedná se o bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo jejího předcházení a pomoc a podpora při vyplňování žádostí a úředních formulářů souvisejících s řešením nebo předcházením nepříznivé sociální situace. Ostatní činnosti se provádí na výslovné přání uživatele nebo osoby, a to pouze v případě, že toto nemůže zajistit rodinný příslušník nebo osoba blízká – jedná se pomoc a podpora při kontaktování ostatních, doporučených organizací, poskytovatelů a úřadů a o vyplňování různých žádostí - např.: žádost o příspěvek na péči či žádost o příspěvek na bydlení….  

 
Změny v požadavcích na poskytování služeb
Požaduje-li uživatel provádění úkonů mimo dohodnutou dobu, stanovenou v individuálním plánu péče, je povinen nahlásit požadavek na provedení úkonu, vedoucí pečovatelské služby nebo pečovatelce, minimálně jeden pracovní den předem – do 15.00 hod. Jedná-li se o zajištění úkonu v přesně stanovený čas (např. doprovod) je nutné nahlásit požadavek minimálně dva pracovní dny předem. Uživatel informuje vedoucí pečovatelské služby nebo pečovatelku o změnách, které by mohly ovlivnit průběh poskytování služeb buď osobně, nebo telefonicky na číslech uvedených na konci těchto pravidel.

Vstup do domácnosti uživatele a pohyb v ní
Je nutné, aby uživatel v době sjednané služby očekával pečovatelku doma, aby mohlo dojít k bezproblémovému poskytnutí péče. Je dobré, aby byl na domě funkční zvonek, označený jménem   a na bytových dveřích cedulka se jménem. Pracovníci pečovatelské služby nikdy nevstupují do bytu uživatele v jeho nepřítomnosti. Do domácnosti vstoupí po řádném zaklepání nebo zazvonění a výzvě uživatele ke vstupu. Vždy se snaží dopředu určit a oznámit dobu návštěvy. Do domácnosti uživatele nejsou přiváděny ani nejsou dovnitř vpouštěny další osoby bez souhlasu uživatele.

Svěření klíčů od bytu či domu pracovníkům
Špatně pohyblivý uživatel má možnost svěřit klíče od svého bytu či domu pracovníkům pečovatelské služby za účelem usnadnění vstupu při zajištění péče. Klíče jsou zapůjčeny pracovníkům na základě podpisu „Prohlášení o zapůjčení klíče“, jehož první část pečovatelka s uživatelem vyplní a podepíší při předání klíčů. Klíč bude mít po tuto dobu provádění úkonů u sebe pečovatelka, která návštěvy provádí. Pečovatelka je povinna s klíči nakládat s největší opatrností a zabezpečit, aby nedošlo k zneužití jinou osobou či ztrátě. V době, kdy klíč není používán, je uložen v trezoru. V případě ukončení pečovatelské služby, bude klíč ihned vrácen (uživateli nebo kontaktní osobě) a bude vyplněna druhá část formuláře.

Poskytování služeb rodinám s dětmi
Pomoc poskytovaná rodinám s dětmi spočívá především v činnostech uvedených ve vyhlášce MPSV č. 505/2006 Sb., v platném znění, a tyto činnosti jsou zaměřeny převážně na pomoc v péči o domácnost rodiny s dětmi. Pečovatelská služba je pomoc, určená především rodičům, aby se mohli postarat o děti,  a nezajišťuje péčí o děti (vyjma úkonu doprovod dětí do školského zařízení, k lékaři a doprovázení zpět).


Osvobození od úhrad - § 75, odstavec 2, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.  
Pečovatelská služba se s výjimkou nákladů za stravu poskytnutou v rámci základní činnosti uvedené v § 40 odst. 2 písm. c, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytuje bez úhrady:
a)    rodinám, ve kterých se narodily současně 3 nebo více dětí, a to do 4 let věku těchto dětí,
b)    účastníkům odboje30),
c)    osobám, které jsou účastny rehabilitace podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb., nebo u nichž bylo odsuzující soudní rozhodnutí pro trestné činy uvedené v § 2 zákona č. 119/1990 Sb., ve znění zákona č. 47/1991 Sb., zrušeno přede dnem jeho účinnosti, anebo byly účastny rehabilitace podle §22 písm. c) zákona č. 82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci, jestliže neoprávněný výkon vazby nebo trestu odnětí svobody činil celkem alespoň 12 měsíců, popřípadě méně, pokud tento výkon měl činit 12 měsíců, avšak skončil ze zdravotních důvodů před uplynutím 12 měsíců,
d)    osobám, které byly zařazeny v táboře nucených prací nebo v pracovním útvaru, jestliže rozhodnutí  o tomto zařazení bylo zrušeno podle § 17 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, anebo ve vojenském táboře nucených prací, jestliže rozkaz o jeho zařazení do tohoto tábora byl zrušen podle §18 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění zákona č. 267/1992 Sb. a zákona č. 78/1998 Sb., anebo v centralizačním klášteře s režimem obdobným táborům nucených prací, pokud celková doba pobytu  v těchto zařízeních činila 12 měsíců, popřípadě méně, pokud tato doba měla činit 12 měsíců, avšak skončila ze zdravotních důvodů před uplynutím 12 měsíců,
e)    pozůstalým manželům (manželkám) po osobách uvedených v písmenech b) až d) starším 70 let.                                                                   
Nárok výše popsaný je třeba prokázat potvrzením.

Další pravidla pro poskytování PS
Vedoucí pečovatelské služby a sociální pracovnice provádí kontrolu průběhu poskytování služeb, včetně kontroly plnění individuálních plánů péče.
U uživatelů provádí šetření, navrhuje další možnosti využívání pečovatelských služeb v závislosti na nepříznivou sociální situaci uživatele nebo jejího předcházení, a kontroluje odvedenou práci pečovatelek.
Pracovníci služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech souvisejících s výkonem jejich povolání.
Pracovníci v žádném případě nesmí od uživatele ani od jeho příbuzných, požadovat ani přijímat žádné majetkové a finanční výhody ani jiná plnění. Toto se týká zejména finanční hotovosti, darů v hodnotě nad 100,- Kč, odkazů, podstoupení movitých nebo nemovitých věcí, přenechání bytu k užívání apod.  
Uzná-li pracovník za vhodné, používá při provádění péče osobní ochranné pomůcky – např. jednorázové rukavice, ochrannou roušku apod.


Odmítnutí nebo okamžité přerušení nasmlouvané služby
Pečovatelka může odmítnout poskytnutí služby (žehlení, vysávání, praní prádla v bytě uživatele, vysoušení vlasů, pomoc při přesunu apod.) v případě pochybnosti o bezpečném používání elektrického spotřebiče, viditelném poškození zástrčky nebo zásuvky apod., z důvodu ochrany zdraví a zachování bezpečnosti – o skutečnosti informuje vedoucí PS a ta vstoupí v jednání s uživatelem za účelem sjednání nápravy.
Pokud uživatel v prostorách provádění úkonů chová zvíře, u kterého se dá předpokládat, že by mohlo ohrozit na zdraví pečující personál, je uživatel povinen zvíře zabezpečit tak, aby nemohlo dojít k napadení pracovníka nebo k ohrožení jeho zdraví. Pokud toto uživatel nezajistí, má pracovník právo odmítnout provedení péče – o skutečnosti informuje vedoucí PS a ta vstoupí v jednání s uživatelem za účelem sjednání nápravy.


Pracovník má právo odmítnout nebo okamžitě přerušit péči v případě, že se uživatel k pracovníkovi chová hrubým, ponižujícím způsobem, a také v případě, že se pracovník bude cítit jednáním uživatele ohrožen – o skutečnosti informuje vedoucí PS a ta vstoupí v jednání s uživatelem za účelem sjednání nápravy.


Pracovník má právo odmítnout nebo okamžitě přerušit péči v případě, že uživatel nezajistí pro výkon služby bezpečné a důstojné prostředí a podmínky – viz vysvětlivky níže. O skutečnosti informuje vedoucí PS a ta vstoupí v jednání s uživatelem za účelem sjednání nápravy.


Neprovedení nasmlouvané služby
V případě, že nasmlouvaná služba nebude moci být provedena z důvodu, že uživatel nebude v dojednaném čase doma nebo se nedostaví do střediska služeb (koupelna poskytovatele), a předem provedení služby nezruší, bude uživateli naúčtován čas nezbytně nutný k zajištění úkonu a uživatel  je povinen tyto náklady spojené s neprovedenou službou uhradit.

Epidemie, onemocnění pracovníků
Tato havarijní situace nastane, když na pracovišti chybí 2 a více pracovníků, po dobu 2 a více po sobě jdoucích pracovních dnů. Služba vstoupí do tzv. havarijního režimu a uživatelům se bude prioritně poskytovat ta oblast péče, která souvisí s péčí o vlastní osobu uživatele, s poskytnutím stravy nebo pomoc při zajištění stravy a pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu. Pozastaví se a odloží poskytování úkonů z oblasti pomoc při zajištění chodu domácnosti a zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.
Pokud to bude možné, tak vedoucí PS uživateli oznámí, že pozastavená nebo odložená služba z důvodu nedostatku personálu nebude provedena a případně dohodne s uživateli náhradní, pozdější termín provedení nasmlouvané služby.

Kontaktní osoby
Uživatel uvede v „Záznamu jednání se zájemcem o službu“, kontaktní osobu/osoby, na které  se může poskytovatel obrátit v nutných případech, např.:
v případě náhlého zhoršení zdravotního stavu uživatele, nenadálé události apod. Dále je kontaktní osoba kontaktována a informována v případě, že uživatel při sjednané návštěvě neotvírá, v tomto případě je s ní dohodnut další postup. Pokud nejsou s uživatelem vyrovnány vzájemné pohledávky a nelze je vyrovnat s uživatelem osobně (např. náhlá dlouhodobá hospitalizace, ukončení poskytované služby apod.) řeší se situace, ohledně vyrovnání pohledávek, též s uvedenou kontaktní osobou.
Uvedením kontaktní osoby dává zájemce/uživatel zároveň i souhlas s tím, že tato osoba bude o skutečnostech popsaných výše informována a v případě zapůjčení klíče od domu či bytu uživatele, bude klíč vrácen kontaktní osobě, pokud si uživatel nebude moci klíč převzít osobně (např. náhlá dlouhodobá hospitalizace, ukončení poskytované služby z důvodu úmrtí apod.).
Po podpisu smlouvy o poskytování sociální služby uživatelem, ponechá sociální pracovník u uživatele formulář: „Informovaný souhlas kontaktní osoby se shromažďováním a zpracováním osobních údajů“. Sociální pracovník požádá uživatele, aby formulář předal kontaktní osobě, kterou uživatel uvedl v záznamu z jednání, k vyplnění a k podpisu, a požádá uživatele, aby následně odevzdal podepsaný formulář zpět klíčovému pracovníkovi při výkonu péče.

Vedení dokumentace uživatelů
Veškerá dokumentace uživatelů pečovatelské služby je vedena a ukládána v souladu se zpracovanými pravidly pro vedení dokumentace a uživatel má právo nahlédnout do své osobní dokumentace v pracovní dny, od 7:00 do 15:30 hodin. Dokumentaci uživatele vede a zpracovává klíčový pracovník, vedoucí pečovatelské služby – sociální pracovnice a sociální pracovnice. V případě, že uživatelem služby je osoba omezená ve svéprávnosti, je uživatel povinen doložit vedoucí PS k založení do spisu fotokopii výpis z pravomocného rozsudku, kde je uveden rozsah omezení svéprávnosti, a to z důvodu zajištění kompetencí uživatele a opatrovníka, dále pak listinu o ustanovení opatrovníka a případně i pověření k výkonu funkce opatrovníka, jeli opatrovníkem město nebo obec.

Zpracování osobních údajů
Zájemce o službu/uživatel = subjekt údajů. Poskytovatel – pečovatelská služba = správce a zpracovatel, osobní údaje zpracovává v souladu s platnou legislativou, především: Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a také zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Dle této platné legislativy platí, jestliže je zpracování osobních údajů nezbytné pro plnění smlouvy, jejíž smluvní stranou je subjekt údajů, nebo pro jednání o uzavření nebo změně smlouvy uskutečněné na návrh subjektu údajů, poskytovatel od zájemce/uživatele nevyžaduje udělení souhlasu se zpracováváním osobních údajů.
Účelem zpracovávání osobních údajů je uzavření a plnění smlouvy o poskytování sociální služby  a s tím související i identifikace smluvních stran.

Zpracováváním osobních údajů se rozumí zejména shromažďování, ukládání na nosiče, používání, uchovávání, třídění a předávání osobních údajů pečovatelskou službou DPS „Penzion“ Polička, za podmínek:

Pečovatelská služba bude zpracovávat osobní údaje (jméno a příjmení, bydliště, datum narození, případně číslo telefonu a osobní údaje požadované v „Záznamu jednání se zájemcem o službu“ a další údaje sdělené v průběhu poskytování pečovatelské služby) po dobu poskytovaní pečovatelské služby, až do doby archivace a skartace podle zvláštních právních předpisů a směrnic poskytovatele.

Pečovatelská služba jako správce a zpracovatel je ze zákona povinna přijmout taková opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití osobních údajů.

Subjekt údajů má právo přístupu k osobním údajům, právo na opravu osobních údajů. Každý subjekt údajů, který zjistí nebo se domnívá, že správce nebo zpracovatel provádí zpracování jeho osobních údajů, které je v rozporu s ochranou soukromého a osobního života subjektu údajů nebo v rozporu se zákonem, zejména jsou-li osobní údaje nepřesné s ohledem na účel jejich zpracování, může a) požádat správce nebo zpracovatele o vysvětlení, b) požadovat, aby správce nebo zpracovatel odstranil takto vzniklý stav. Zejména se může jednat o blokování, provedení opravy, doplnění nebo likvidaci osobních údajů.
Pracovníci, kteří mohou zpracovávat osobní údaje: vedoucí pečovatelské služby – sociální pracovnice, sociální pracovnice, ředitel DPS „Penzion“ Polička, pracovníci v sociálních službách a účetní DPS „Penzion“ Polička. Žádný z pracovníků není oprávněn předávat osobní údaje třetí osobě.

Sociální pracovník, při jednání se zájemcem o službu, předává k seznámení písemně zpracované „Informace o zpracování osobních údajů uživatelů pečovatelské služby“.

Ochrana osobních údajů
Pracovníci služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost dle § 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění, o osobních údajích uživatelů a skutečnostech, které se dozvěděli v souvislosti s výkonem práce. Uživatel má možnost na požádání nahlédnout do své osobní dokumentace zpracovávané v souvislosti s poskytováním služby. 

Poskytovatel je oprávněn sdělit rozsah, formu, dobu a průběh poskytování služby pouze osobě, kterou uživatel uvedl a písemně vyslovil, souhlasil s jejím informováním.

V případě podezření na infekční či parazitární onemocnění uživatele, má poskytovatel povinnost toto podezření oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví – dle §62 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví v platném znění. Poskytovatel toto podezření oznámí praktickému lékaři uživatele i příslušnému orgánu ochrany veřejného draví – protiepidemické oddělení příslušné okresní hygienické stanice. Vzhledem k povinnosti dané zvláštním zákonem se nejedná o porušení mlčenlivosti dle § 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Tento orgán následně doporučí, případně nařídí protiepidemické opatření, aby se zabránilo šíření případného infekčního opatření, a poskytovatel se tímto řídí.
V případě, že sociální pracovník PS nazná, že zájemce o službu či uživatel, není sám schopen domyslet a řešit důsledky své nepříznivé sociální situace, může, s písemným souhlasem zájemce či uživatele, o této skutečnosti informovat vedoucí sociálního odboru MěÚ Polička za účelem zajištění pomoci.

Kamera v domácnosti uživatele pečovatelské služby
Pokud je kamera používaná pouze ke monitorování zdravotního stavu uživatele, neexistuje právní předpis, který by toto zakazoval.
Kamera v domácnosti uživatele služby není důvod pro odmítnutí služby. Lze v rámci jednání se zájemcem/uživatelem vyjednat, že kamera bude v době přítomnosti pracovníků pečovatelské služby vypnuta.
Je-li z kamery pořizován záznam, na kterém jsou pracovníci služby zachyceni, potom je k tomu nutný jejich souhlas podle ustanovení § 84 občanského zákoníku. V případě, že je záznam pořizován bez souhlasu pracovníků služby, je možné se domáhat nápravy soudní cestou.
V případě pořizování záznamu z kamery a nesouhlasu pracovníků služby s nahráváním, je uživateli či osobě, která záznam pořizuje, písemně vyjádřený nesouhlas konkrétních pracovníků s tímto postupem s odkazem na výše uvedené ustanovení občanského zákoníku.

Nouzové a havarijní situace související s průběhem služby
Poskytovatel má vypracované pracovní postupy zaměstnanců pečovatelské služby při řešení případných, nouzových a havarijních situací, které by mohly nastat při výkonu pečovatelské služby.
Zájemce – uživatel je seznamován s těmi pracovními postupy při sjednávání pečovatelské služby a jejich písemné zpracování mu je ponecháno pro případné připomenutí. Povinností klíčového pracovníka je 1x ročně uživateli tato pravidla připomenout a případně s ním jednotlivé situace znovu projít a stanovená pravidla uživateli tímto objasnit. O tomto jednání provádí pracovník záznam do PC, do karty uživatele.

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností
Každý uživatel pečovatelské služby nebo kterýkoliv občan jednající v jeho zájmu je oprávněn kdykoliv (v pracovní dny od 7:00 hod. do 15:30 hod.) podat podnět, připomínku nebo stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování služeb. Poskytovatel má vypracovaná pravidla – pracovní postupy pro podávání    a vyřizování stížností.
Zájemce – uživatel je seznamován s těmi pracovními postupy při sjednávání pečovatelské služby a jejich písemné zpracování mu je ponecháno pro případné připomenutí. Povinností klíčového pracovníka   je 1x ročně uživateli tato pravidla připomenout a objasnit. O tomto jednání provádí pracovník záznam do PC, do karty uživatele.

Použití prostředku omezující pohyb
Míněno zvednuté postranice u postele. Před použitím tohoto prostředku je dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění, vždy zásadní předem určit, že prostředek skutečně prvotně brání pádu nepohyblivého uživatele, a teprve následně omezuje jeho pohyb v rámci předcházení rizika pádu a rizika ohrožení zdraví či života.

Obvodní lékař uživatele učiní písemné rozhodnutí – doporučení o používání tohoto prostředku, které předá vedoucí PS, ta s jeho obsahem seznámí pracovníky, kteří jsou povinni postupovat podle instrukcí lékaře. Toto doporučení je uloženo v osobní složce uživatele v kanceláři vedoucí PS.

Uživatel je o lékařově doporučení informován od vedoucí PS a před použitím takového prostředku musí svým podpisem stvrdit souhlas s jeho použitím (či souhlas potvrdí jeho zákonný zástupce).
Písemný souhlas obsahuje tato informace:

1.    vyjádření uživatele, že se postranice zvedají na jeho vlastní přání, v souvislosti s doporučením jeho lékaře z důvodu potřeby předcházení rizika pádu a rizika ohrožení zdraví nebo života.
2.    kdo postranice a v kolik hodin zvedá
3.    kdo a v kolik hodin postranice sundává
4.    jaké má uživatel možnosti v případě potřeby přivolání pomoci v době, kdy jsou postranice zvednuté
5.    informaci o možnosti, že uživatel či zástupce může kdykoli, bez udání důvodu, tento souhlas odvolat
6.    pokud uživatel či zástupce odmítnou takový souhlas vydat, vedoucí PS musí důkladně vysvětlit možné důsledky takového odmítnutí a vytvořit o tom písemný záznam do PC, do karty uživatele, do záložky záznamy (tzv. informovaný souhlas) o převzetí odpovědnosti uživatele či jeho zákonného zástupce za důsledky, které mohou vyplynout z odmítnutí použití prostředku omezující pohyb v rámci předcházení rizika pádu. Tento záznam vytiskne
2 x, nechá podepsat uživatelem či zástupcem a jedno vyhotovení založí do spisu uživatele ve své kanceláři. Odpovídá vedoucí PS.
7.    V individuálním plánu péče a v Komplexní kartě uživatele je podrobně popsán průběh služby vzhledem k použití zvednutých postranic i postele. Odpovídá klíčový pracovník.

Zvednuté postranice u postele může lékař doporučit v případě, že omezením uživatele je jeho vlastní zdravotní stav (zdvižení postranic jako prevence pádu a následné újmě na zdraví není považováno za prostředek omezení pohybu uživatele).

Postranice nesmí být v žádném případě zneužívány např. k udržení zmateného, ale pohyblivého uživatele na lůžku.

Prostředek, který (byť následně) omezuje pohyb uživatele, není možné používat jinak než v režimu stanoveném lékařem, v souladu s právními předpisy a odbornou praxí a v souladu s etickými pravidly.

Uživatel pečovatelské služby je povinen
•    Poskytnout pečovatelské službě informace (z důvodu kvalitního zabezpečení služeb), které k poskytování služeb potřebuje: jméno a příjmení, datum a narození, adresa bydliště, číslo telefonu. Na písemné požádání uživatele o vedení anonymní dokumentace je uživatelovo jméno a příjmení v dokumentaci, mimo smlouvy, zaměněno za pětimístný číselný kód, který si uživatel sám určí.
•    Upozornit na případná rizika při plnění cíle spolupráce a vyjasnit případné zvláštní požadavky na poskytování pečovatelské služby.
•    Informovat poskytovatele o své způsobilosti k právním úkonům.
•    Poskytnout informaci o míře soběstačnosti uživatele při zvládání péče o vlastní osobu a o domácnost a poskytnout jméno a příjmení ošetřujícího lékaře.
•    Poskytnout informaci o rizicích spojených se zdravotním stavem, aby pracovníci dopředu věděli, na co si dát pozor při poskytování služby (diabetes, pohyblivost uživatele – závislost na používání kompenzačních pomůcek, kardiovaskulární onemocnění, inkontinence, poruchy paměti, sluchu a zraku …). Informaci o bytových podmínkách a sociálních poměrech (havarijní stavy v bytě, spolupráce dalších pečujících, neshody v rodině, pes či jiné zvíře v domácnosti apod.) - pouze v rozsahu vyjádření uživatele, tak jak uživatel pokládá za nutné poskytovatele s touto skutečností seznámit.
•    Informovat poskytovatele o používání kamer v domě či bytě uživatele.
•    Umožnit vedoucí pečovatelské služby, sociální pracovnici nebo řediteli DPS kontrolu prováděné služby a poskytnout pečovatelské službě informace vedoucí k provedení zpětného hodnocení kvality a způsobu poskytování služby.
•    Nahlásit každé infekční či parazitární onemocnění, které se vyskytne u něho nebo v jeho rodině, se kterou sdílí společnou domácnost. Při změně zdravotního stavu uživatele, resp. při zjištění infekční či parazitární choroby, při které nemocný může být zdrojem onemocnění, je uživatel povinen na změnu svého zdravotního stavu pečovatelku upozornit a pečovatelská služba vstoupí v jednání s ošetřujícím lékařem uživatele, ohledně závažnosti onemocnění a zajištění bezpečnosti pracovníků – viz odstavec výše – Ochrana osobních údajů.
•    Nahlásit změnu ošetřujícího lékaře, změnu nepříznivé sociální situace, změnu bydliště, čísla telefonu apod.  Veškeré změny se hlásí vedoucí pečovatelské služby na tel. čísle: 461 753 122 nebo klíčovému pracovníkovi.
•    Spolupracovat při individuálním plánování péče a jeho hodnocení.
•    Spolupodílet se na naplňování cíle spolupráce a na zajištění péče, dle svých schopností a možností.
•    Zajistit pro výkon služby bezpečné pracovní prostředí, nekouřit v přítomnosti pečovatelky a zajistit dostatečné větrání zakouřených prostor, kde se služba poskytuje.
•    Uživatel je povinen, v případě potřeby, si k ulehčení provádění pečovatelských úkonů opatřit kompenzační pomůcky, na které bude mít nárok např.: francouzské hole, berle, chodítko, polohovací lůžko, brýle, sluchadlo, čtecí lupu a jiné.
•    Dodržovat tato stanovená Vnitřní pravidla pro poskytování pečovatelské služby.
Uživatel může pečovatelskou službu seznámit s informacemi důležitými pro případné řešení havarijních situací – uvést, kde se v domácnosti uživatele nacházejí: hlavní uzávěr plynu, hlavní uzávěr vody, hlavní vypínač elektrické energie.
Uživatel může poskytnout jméno, číslo telefonu a email kontaktní osoby, které má být sdělena zpráva o případném zhoršení zdravotního stavu uživatele, popřípadě jiné nepředvídatelné události.  
•    Uživatel si podpisem smlouvy sjednává koupi služeb a ne osoby – pečovatelky, to znamená, že z provozních důvodů se stane, že se v péči o něho budou pečovatelky střídat dle rozhodnutí vedoucí PS.
•    Pečovatelská služba se poskytuje uživateli, a ne jeho rodinným příslušníkům, případně osobám žijícím v jeho domácnosti.
•    Rozsah a forma pomoci a podpory je sjednáván výhradně se zájemcem o službu / uživatelem služeb  a jedině on má právo to měnit, nemá-li soudem stanoveného opatrovníka.

VYSVĚTLENÍ NĚKTERÝCH POJMŮ
•    Důstojné prostředí pro výkon služby pečovatelky – pečovatelka při výkonu svého povolání nesmí být ohrožena na svém psychickém ani fyzickém zdraví.

V místnosti, domě, bytě by se nesmí před jejím příchodem a při jejím pobytu kouřit, používat těkavé a jiné chemické látky ohrožující život a používat látky vyvolávající nepříjemný, či nesnesitelný zápach.
Pokud uživatelé sdílejí společnou domácnost se zvířaty projevující agresivní chování, musí být tyto zvířata umístěna a zabezpečena tak, aby nepřišla do styku s pečovatelkou.
Pokud se v místnosti, bytě, domě nacházejí závady, které by mohli ohrožovat zdraví pečovatelky (uvolněné zábradlí, špatné schody, nezajištěné elektrické vedení apod.), musí uživatel služby upozornit na tuto skutečnost pečovatelku a co nejdříve zajistit jejich nápravu.
Pracovníci mají právo vykonávat službu jen bezpečnými prostředky a spotřebiči.
Pracovníci nesdělují uživateli své rodinné, zdravotní a soukromé záležitosti z důvodů přenášení starostí a lítosti na uživatele.                                                                                                                                                 
•    Bezpečné pracovní prostředí – poskytovatel vyžaduje pro poskytování služby bezpečné pracovní prostředí v souvislosti s dodržováním povinností poskytovatele, a to zejména zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 101 a § 102; a zákonem č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.


Jednání s uživatelem omezeným ve svéprávnosti
Jeli zájemce o službu nebo uživatel omezen ve svéprávnosti, je přítomen jednání zájemce – uživatel i osoba pověřená výkonem funkce opatrovníka. Od opatrovníka jsou vyžadovány fotokopie následujících dokumentů, které si vedoucí PS založí do spisu v její kanceláři: Požaduje se doložení:
1.    Pravomocný rozsudek – soudní rozhodnutí o omezení svéprávnosti uživatele – doložení skutečnosti, že uživatel nemůže samostatně jednat a uzavírat smlouvy a za něj toto uzavírá opatrovník.
2.    Listina o ustanovení opatrovníka
3.    Pověření k výkonu funkce opatrovníka – v případě, že je opatrovníkem ustanoveno město – obec a konkrétní pracovník města – obce má od starosty pověření, že vykonává funkci opatrovníka.
Od opatrovníka je vyžádán kontakt na něho v rozsahu – jméno, příjmení, adresa a telefon – viz záznam jednání se zájemcem o službu.
Opatrovník rozhoduje pouze v právních věcech, které jsou uvedeny v rozsudku, povinností opatrovníka  je jednat v zájmu opatrovaného uživatele, a proto při jednání je dáván velký důraz na samostatné rozhodování uživatele.
Výše jmenované dokumenty dokládají informace, v jakých právních úkonech a v jakém rozsahu je zájemce omezen a kdo je oprávněn za něj právní úkony činit.
Podrobná pravidla pro poskytování pečovatelské služby, včetně popisu jednotlivých úkonů, poskytne poskytovatel na vyžádání zájemce / uživatele pouze k prostudování. Další informace jsou umístěny na webových stránkách poskytovatele - www.dpspolicka.cz

Kontakty

Závěrečné ustanovení
Vnitřní pravidla pro poskytování pečovatelské služby jsou závazné pro všechny zaměstnance pečovatelské služby. Tato pravidla plně souvisí a jsou vázána na standardy kvality pečovatelské služby. Poskytovatel má právo změnit Vnitřní pravidla pro poskytování pečovatelské služby – provozní řád – pokud v organizaci dojde ke změně podmínek.  K této změně může dojít zejména při změně zákonem daných pravidel pro poskytování služeb a při změně provozních a kapacitních možností poskytovatele.  
Zpracovala I. Smolková
Vedoucí PS

Informace k Pečovatelské službě DPS podává:
vedoucí pečovatelské služby Irena Smolková, DiS.

Související dokumenty:
Mapka působnosti pečovatelské služby
Terénní pečovatelské služby DPS
Ambulantní pečovatelská služba
Ceník pečovatelské služby
Popis realizace sociální služby
Poslání, cíle a zásady
Zázemí pečovatelské služby a materiálně technické vybavení
Postupy pro řešení nouzových a havarijních situací
Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Dům s pečovatelskou službou *Penzion* Polička

DPS Polička